Egészséges és vegyszermentes táplálkozás, gasztronómia 

 


       Az a mennyei szilvalekvár…

Így nyár végén, ősz elején a hagyományos, hosszú ideig tartó, gyakran 10-20 órán át fövő szilvalekvár elkészítése egy igazi közösségi munkát jelent a családnak és a rokonságnak.  A ragacsos, cukor és tartósítószer mentes, sűrű masszát rőzsetüzelésű rézüstökben, folyamatos kevergetés mellett készítenek el még manapság is sok-sok vidéki településen.  Az íze utánozhatatlanul, mennyeien finom!  A gasztronómia igazi kincse!


Milyen jó is lenne, ha ennyi idővel rendelkeznénk!

Na, de azért a kevés idővel rendelkezőek is bátran belevághatnak a lekvár főzés tudományába. Nem nagy ördöngősség, és ha betartjuk a szükséges előkészületeket, akkor biztosra mondhatom, hogy te is képes leszel finom, házi, tartósítószer mentes lekvárt készíteni.

A szilvalkevár készítésének több módja is van.  Felfőzheted cukorral, sütheted sütőben, elkészítheted kenyérsütőgépben is. Én most az ízgazdagabb, egészségesebb, kevés cukrot tartalmazó módszert fogom nektek leírni ötvözve a hagyományosat a modernnel.  Ráadásul még szörpöt is készítünk közben.

Lássunk is hozzá!

Előkészületek:

  • Kimosott és kiforrázott kisebb befőttes üvegek, csatos szörpös üvegek. Érdemes berakni a mosogatógépbe egy rövid programra az összes felhasznált eszközt, így garantáltan csíramentesek lesznek az üvegeink.
  • Betöltő tölcsérek, merőkanál és evőkanál, valamilyen hőálló kavarókanál (én hagyományos tiszta fakanalat használok)

Elkészítés:

  1. A megmosott, egészséges szilvákat kimagozzuk.

Tipp: Érdemes magbaváló szilvát használnunk, ha nem akarunk vagdosni évekig. Fontos, hogy csak egészséges szilvát használj, mert nem használunk tartósítószert és a romlott szilvától hamarabb fog megromlani a lekvárod.

Az hogy mennyi szilvát főzöl meg, az időd határozza meg. Én csak annyi üveg lekvárt szoktam készíteni, amilyen nagy edényem van a főzéshez.  A maradék szilvát kimagozva lefagyaszthatod és bármikor elővéve készíthetsz belőle lekvárt. Csak rajtad áll!



  1. Egy nagy fazékba öntünk az egy negyedéig egy kis vizet, majd beletesszük a szilvát színültig. Erre azért van szükség, hogy le ne égjen, mellesleg szörpöt is akarunk készíteni. Cukrot nem adunk még hozzá.
  2. Feltesszük főzni alacsony hőfokozaton. Ez gáznál alacsony láng, villanysütőnél 2-3-as fokozat.
  3. Amikor már forr, akkor időközönként keverd meg, de tényleg nem kell ott állni a tűzhely mellett évekig. Egy kicsit ott is hagyhatod a lekvárt, addig hátradőlve olvashatsz is egy kicsit. Csak arra figyelj, hogy legyen mindig egy kis leve, hogy le ne égjen. Ha szükséges, pótold egy kis vízzel. (max. 1dl)

Tipp: Rendben van, de mennyi ideig főzzük?

Nem az idő számít, hanem az állag! A szilva nedvességtartalmától függően, akkor lesz jó a lekvár állaga, amikor besűrűsödik.  Evőkanállal ellenőrizheted, ha kiveszel egy kis mennyiséget a fazékból és lecsurgatod.



  1. Mivel mi szörpöt is készítünk, ezért nem várjuk meg teljesen, míg elfő a szilva leve, hanem leszűrjük egy másik edénybe.
  2. A visszamaradt gyümölcsöt botmixerrel összeturmixoljuk. Olyan állagúra, amilyenre szeretnéd. Én egy kicsit darabosabban szeretem, ezért csak kissé mixerem össze.
  3. Majd tedd vissza főni, de most már add hozzá a cukrot is.

Tipp: Szándékosan nem írok mennyiséget, mert a szilva önmagában is édes. Kóstold meg és csak annyit tegyél hozzá, amennyire szeretnéd, hogy édes legyen. Nem teszünk hagyományosan 1kg gyümölcs mennyiséghez 1kg cukrot! Evőkanállal mérd bele a cukrot, elég egy kicsi is. Így megmarad a gyümölcs markánsabb íze, ezáltal a lekvárunk ízgazdagabb lesz és nem csak édes.

  1. Most már csak össze kell egy kicsit forralni a cukorral, kb. fél óra. Végezetül érdemes beletenni egy kis citromlevet vagy 1kk citromsavat, hogy megmaradjon a szép színe és mellesleg természetesen tartósít is.
  2. A kész forró lekvárt töltsd bele a forró befőttesüvegekbe, amit előzőleg már előkészítettél, és gondosan zárd le a fedelüket.

Tipp: Egy 5 percre fordítsd meg fejjel felfelé a lezárt üvegeket, így a felesleges levegő is el tud illanni az üvegből és ellenőrizheted, melyik fedél nem zár teljesen.

  1. Már csak a tartósítás marad hátra. Mivel nem használunk semmilyen tartósítószert, a citromlén kívül, ezért szépen „megágyazunk” az üvegeknek. Ezt az eljárást hívják száraz dunsztolásnak. Így hagyjuk kihűlni az üvegeket kb. 2-3 nap.


Tartósítás:

Ahogy azt írtam,”megágyazunk” az üvegeknek. A száraz dunsztoláskor melegen kibélelünk pokróccal egy dobozt. Ez lehet akár kartondoboz vagy valamilyen kosár, láda, de akár hűtőtáska is. Ebbe tesszük a forró üvegeket szorosan egymás mellé, és gondosan betakargatjuk őket polár pléddel stb.  Itt pihennek addig, míg lehűlnek, így a fedél lassan rávákumozódik az üvegre és csírátlanódik az üveg belső hőjét kihasználva. A lényeg, hogy lassan hűljenek ki. Ezért kell a 2-3 nap.

Létezik egy érdekes tartósítási eljárás is. A „mosogatógépes”, már akinek van.  Ez egy nagyszerű és praktikus változata a nedves dunsztolásnak. A gondosan lezárt üvegeket fejjel lefelé helyezzük rá a mosogatógép rácsaira. Majd indítsunk el rajta mosószer nélkül egy 70 fokos mosóprogramot. A mosás végeztével hagyjuk benne az üvegeket a gépben, a gőzben, ameddig lehűlnek.  Hát ez aztán igazán praktikus és ráadásul még az üvegeink is tiszták lesznek, már csak a címkézés marad hátra.

No, akkor már csak a szörp elkészítése van hátra.

  1. Az előzőleg leszűrt szilvalevet tegyük fel főzni a folyadék negyedének megfelelő cukorral. Ez is természetesen ízlés dolga, de itt a sűrűség miatt érdemes több cukrot alkalmazni. A cukor legyen inkább ragacsos barnacukor vagy valamilyen egyéb más természetes cukorhelyettesítő. A méz is jó, de azt ne forraljuk!
  2. A szörpbe itt is érdemes citromlevet vagy 1mokkáskanál citromsavat tenni.
  3. Forralással egy picit be fog sűrűsödni, majd töltsük forró csatos szörpös üvegekbe.
  4. A tartósítási eljárás ugyanaz, mint a lekvárnál.

 

Ezzel az eljárással bármilyen gyümölcsből készült lekvár és szörp is elkészíthető és a teljes lekvárfőzés nem vesz 3-4 óránál több időt.

Reméljük sikerült kedvet csinálni az otthon elkészíthető házias finomságokhoz.

Ha tetszett cikkünk, kövess minket   icon-facebook-square facebookon vagy iratkozz fel icon-envelope  hírlevelünkre.

Egészségünkre váljék!

 


Bodzavirágból, bodzavirágból hullik a, hullik a sárga virágpor….

Szól Nemes Nagy Ágnes verse. És bár már lassan kezd elvirágozni a fekete bodza, azért még lehet találni imitt-amott a határban az illatos bokor virágából és nekiláthatunk a gyűjtésnek és a szörp elkészítésének.

Bokor, nem hiába emeltük ki, hiszen van egy másik fajta bodza is, aminek minden része mérgező, de orvosságként már régóta használja a népi gyógyászat a gyalogbodzát.

Lássuk, hogyan különböztetjük meg a két bodzafajtát.

A fekete bodza vagy festőbodza (Sambucus nigra) a bodza (Sambucus) nemzetség egyik, a Kárpát-medencében is elterjedt faja. A 3–10 m magasra megnövő terebélyes bokor vesszői ívesen lehajlóak, a vesszőket eltörve láthatóvá válik lágy, fehér belük. Levelei sötétzöldek, az ágakon egymással szemben helyezkednek el, páratlanul szárnyasan összetettek, szélük fogazott. Virágai aprók, krémfehérek, jellegzetesen illatosak, a portokok sárgák, a virágzat bogernyő. A termés fekete színű csonthéjas bogyó.

Ez az a növény, amit a legtöbben ismernek, és használjuk virágát bodzaüdítő, bodzaszörp készítéséhez. Utak és erdők szélén, akácosok, gyomos területeken él, termése kb. július közepétől kezd érni.

Fontos megemlíteni, hogy a gyümölcshúst kivéve, minden része mérgező, még a zöld bogyó is. Az éretlen termés ugyanis nagyobb mennyiségű hidrogén cianidot tartalmaz!
A ciánogén glikozidok cianid mérgezést okoznak, ami enyhe mértékben hányás, szédülés, fejfájás, súlyos mértékben izomgörcsök, kóma, halál.

Az érett és magmentes bogyójából készült főzött gyógylekvárt már régóta használják a népgyógyászatban hashajtó, vízhajtó hatása miatt, de nyers formában erősebb hányást, hasmenést , nagyobb mennyiségben fogyasztva mérgezést okozhat. Nem tanácsos belekeverni a turmixunkba, vagy a reggeli műzlinkbe.

A hőkezelés során a mérgező anyagok elbomlanak, magjait paszírozzuk ki. A gyógylekvárt csak kúraszerűen, mértékkel fogyasszuk!

A fekete bodza termésének magas az antioxidáns tartalma, ezért hasznos lehet a rákmegelőzésben és erősíti immunrendszerünket.


A gyalogbodza vagy földi bodza, borzag (Sambucus ebulus) nem cserje, hanem magaskórójú lágyszárú növény. Erdőszéleken, útszéleken található meg, őshonos Európában (Észak-Európa kivételével), Kis-Ázsiában és Észak-Afrikában.

Évelő növény, mely egy méternél magasabbra is megnőhet, vastag, erőteljes szára belül szivacsos. Levelei páratlanul szárnyaltak, az egyes levélkék lándzsa alakúak, szélük fűrészes. Virágai soktagú sátorozó virágzatot alkotnak. A szirmok fehér színűek, a portokok lilák, erősen elütve a szirmoktól. Termése fényes fekete bogyó, ősz elején érik.

A növényt megdörzsölve kellemetlen szagot áraszt, bár virágának illata hasonló a fekete bodzáéhoz, mézes illatú. Nagyon könnyen összetéveszthető a fekete bodza virágával a laikusok számára, főleg, ha a sűrű növényzet miatt nem látjuk a szárát  és a leveleit, mert mindkét bodzafaj élőhelye azonos és körülbelül ugyanakkkor virágzik. A gyalogbodza minden évben elszárad és újra kihajt.

A gyalogbodza a fekete bodzáénál jóval mérgezőbb. A gyökérben és a termésben keserű észter-iridoid-glikozidok találhatók, köztük az ebulozid és az izoszferozid. Keserűanyagai miatt enyhén mérgező, nyers vagy éretlen terméseinek fogyasztása hányást, hasmenést, látászavarokat, súlyosabb esetben halált okozhat.

Régebben és sok helyen még ma is, főleg sváb településeken, hashajtó, izzasztó és vizelethajtó tulajdonságát használják fel. De itt is igaz, hogy csak az érett és jól átfőzött magtalan gyümölcshúsból készült gyógylekvár fogyasztható kúraszerűen!

 Házi bodzaszörp tartósítószer nélkül recept.

 

RÓLUNK

A mai modern, felgyorsult, stressz helyzetekkel teli világunkban egyre kevesebb időnk jut saját magunk és családunk egészségének megőrzésére. A rohanó mindennapjainkban elfelejtkezünk egy nagyon fontos, egyszeri és megismételhetetlen kincsünkről, magáról az életünkről. Tedd félre egy kicsit a fárasztó hétköznapok gondolatát és kezdj el cselekedni testi – lelki egészséged újjáépítésén! Katt ide»

NORDIC WALKING

A Nordic Walking, mint edzési módszer, már évtizedekkel ezelőtt elterjedt a profi sífutók körében, hogy a felsőtestük izomzatát és az állóképességüket szezonon kívül is szinten tarthassák, illetve fejleszthessék. Ugyanakkor mindazok számára hasznos lehet, akik az állóképességüket javítani vagy „csak” egy jó kondíciót szeretnének elérni. Gyere velünk!

Katt ide»

Elérhetőségeink

Fittkeszi Rekreációs Sportegyesület Az egészséges és kiegyensúlyozott életmódért

2085 Pilisvörösvár Ívó utca 20.

Adószám:18598164-1-13

fittkeszi@gmail.com

Tel: +36 30 637-5903

Katt ide»

Copyright © Fittkeszi 2018